מלא/י פרטים:
          

ליקויי למידה או ליקויי הוראה?

אילן סלומון

לומר שתלמיד סובל מליקויי למידה זו הכפשה! זו הדרך הכי בטוחה להביאו לכישלון אישי, או למוטט את עתידו!! לכן, לתת לתלמידים "הקלות במבחנים" זו תבוסתנות, זה להכריז באופן רשמי שהם מוגבלים וחסרי יכולת.

הפיתרון לליקויי למידה הוא לא לתת לתלמידים משימות שהם מתקשים בהם ומתייאשים. ברגע שיש להם קשיים צריך לתת להם משימות כל כך קלות, שהם ישתעממו מהן, ו"יתחננו" לעשות משהו קשה יותר. זו גם הדרך לגרום למישהו לרצות בכלל ללמוד.

בארה"ב היה פעם בית ספר ידוע, שהיה נחשב ל"תחנה האחרונה" עבור תלמידים ש"נזרקו" מבתי ספר אחרים עקב "כישלון לימודי מוחלט". למרבה הפלא יצאו מבית הספר הזה כמה מבכירי המדענים, אישי הציבור ומנהלי החברות הגדולות ביותר בארה"ב.
שאלו פעם את מנהל בית הספר כיצד הצליח להפוך את אותם "כישלונות" למצליחנים הכי גדולים. הוא סיפר שכאשר תלמיד חדש היה מגיע אליו, נהג לשאול אותו "מי היית רוצה להיות כשתגדל?". הילד בדרך כלל היה אומר "לא יודע" בנימה חסרת עניין.
"בסדר", היה המנהל עונה. "מה אתה הכי אוהב לעשות?" הילד היה אומר: "לשחק כדורסל". המנהל היה מיד שולח אותו למגרש, ואומר לו שכאשר יידע מי הוא רוצה להיות, שיבוא לספר לו.
אחרי שעה או שבוע של משחק היה הילד נוקש על דלתו ואומר: "אני יודע מי הייתי רוצה להיות. אני רוצה להיות כימאי!" . "בסדר" היה אומר המנהל, "ומה צריך כימאי לעשות כדי להיות כימאי?"
והילד, שקצת השתעמם מלעשות את מה שהוא הכי אוהב היה אומר: "ללמוד", ונשלח מאותו רגע לכיתה להתחיל במסע האישי שלו לעבר עתידו מתוך רצונו והחלטתו שלו.

הסוד: ללמוד מחוברות בקצב אישי
נותנים לתלמיד דפי עבודה או תוכנית מחשב ידידותית, שבה הוא מתקדם בקצב אישי. הילד עובר למשימה הבאה רק כאשר הוא מבין ועובר בהצלחה את המשימה האחרונה. כמובן שבהרמת יד כל תלמיד יכול לקבל עזרה.
בסיום כל פרק התלמיד מקבל מבחן, שבודק את הבנתו ויכולתו ליישם את החומר בחיים. אם הוא לא מקבל ציון "מושלם", הוא צריך לחפש מה לא הבין בחומר, לתרגל ולהיבחן שוב, וכך הוא עובר בקצב שלו מדרגה לדרגה ומגלה שאין דבר שהוא לא יכול להצליח בו.


האם ניתן להספיק ללמוד כך את כל החומר?
קצב הלמידה כאן הולך וגובר באופן מפתיע: כיון שאין כאן מורה שיעמוד ויסביר, התלמיד מתרגל ללא הרף את יכולת הלמידה העצמית שלו, ומצליח לכן לפתור יותר בעיות ולמלא יותר משימות בפחות ופחות זמן. הילד לא מתחרה באחרים ולא משווים אותו לאחרים, הוא מתחרה בעצמו בלבד, ומקבל פרסים על כל שבירת שיאו האישי במספר העמודים היומי או השבועי שהצליח לסיים בהצלחה.

זוהי דרך שמוכיחה שכל ילד יכול להפוך לאדם בוגר ומצליח. היא יוצרת תלמידים מלאי ביטחון עצמי ושפע של הצלחות, ומורים שלא צריכים למלא דו"חות לאיתור תלמידים עם "ליקויי למידה". זוהי דרך שהיא נקייה מסמים ממריצים כמו ריטלין וקונצרטה, שהקשר בינם לבין חינוך ילדים הוא מקרי בהחלט.


נדרש פתרון ברמה ארצית
מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמעון שושני, אמר עם פתיחת שנת הלימודים תשס"ב: "לא צפינו את הגידול העצום במספר לקויי הלמידה. אם יימשך התהליך הנוכחי, בתוך חמש שנים 70% ממערכת החינוך תהיה חינוך מיוחד". הפיתרון האמיתי לתקציבים האינסופיים שמושקעים בשקר שנקרא "ליקויי למידה" הינו ליישם כלים אלה ואחרים ברמה הלאומית. הבה נקווה שאנשי חינוך ערים אכפתיים ואחראיים ירימו את הכפפה.


 

 

אילן סלומון | טיפול טבעי לנפש, לפני שנוטלים תרופות | 054-5481939 | ilansalom@gmail.com








 
לייבסיטי - בניית אתרים