מלא/י פרטים:
          

הטיפול בחרדת בחינות
אילן סלומון/ רוקח ומטפל


חרדת בחינות נובעת משגיאה חינוכית גסה שנוגעת לכל תלמיד.
כיצד צריך לטפל בתלמידים כדי למנוע חרדת בחינות?


בתי הספר שלנו בנויים באופן מאד תחרותי. איזה תלמיד אינו מרגיש חוסר ביטחון כאשר תלמידים אחרים בכיתה משתתפים בהתלהבות, או מקבלים ציון גבוה ממנו במבחן. אתה חייב להתחרות ללא הפסק בעשרות תלמידי הכיתה כדי להיחשב "חכם" או "מוצלח".

אם לא הבנת מושג כלשהו, המורה ממשיכה ללמד, ולך נוצר פער בהבנת החומר. ברגע שהתחרות מול האחרים נראית חסרת סיכוי, אתה מאבד עניין בלמידה. מה הפלא שהורים צריכים לעיתים להילחם בילדים כדי ש"ישקיעו" בלימודים. אין להם חשק לשחק במשחק שתמיד מפסידים בו.
חרדת בחינות מוצדקת
הגורם הכי מייאש בנושא הלמידה בבית הספר הוא שהמבחן הוא חד פעמי וגורלי. אם יתלמיד מקבל ציון 55 במבחן, הוא נחשב תלמיד "חלש" או אחד שעלול לסבול מ "לקות למידה". נדיר שיקבל אפשרות להיבחן במבחן חוזר. הציון ה"גורלי" הזה עובר ישר לתעודה, והילד מרגיש כישלון, בושה, נחיתות, אכזבה, ולעיתים ייאוש וכניעה. מה הפלא שכל כך הרבה תלמידים סובלים מה שקרוי: חרדת בחינות.
כאשר תלמיד נהיגה נכשל בטסט, הוא מקבל "מבחנים חוזרים" עד שהוא מצליח. לשום נהג בכביש אין שלט על הרכב שאומר: "נהג בינוני" או "עבר בטסט רביעי". הטסט לא נועד לתת ציונים לנהג, או לקבוע שהוא סובל מלקות למידה, אלא רק לבדוק אם השיג כבר את המיומנות הנדרשת. שום אדם מבוגר לא היה מרשה שיכפישו אותו באופן הזה, רק שאין כנראה מי שיגן על כבודם של הילדים.
על בתי הספר לאמץ את אותה מדיניות. להימנע מלהדביק תוויות למי שנכשל או שלא הצליח, ולספק מבחנים חוזרים לכל תלמיד כל עוד הציון נמוך מ-80. זהו שינוי פשוט, לא קשה ליישום, וחיוני, מסתבר, לבריאותם הנפשית של ילדינו:
1. התלמיד לא יתחרה באחרים אלא רק בעצמו (כי יקבל בסופו של דבר תמיד 80 ומעלה בכל מבחן).
2. התלמיד יגלה שוב ושוב שהוא יכול להבין כל נושא ולהצליח, ולכן יאמין בעצמו, ולא יחוש חרדת בחינות.
3. התלמיד ייאלץ להשלים כל חומר שהחסיר, ולכן לא יוכל לצבור פערים גדולים בשום מקצוע. כך, החומר לעולם לא יהיה לגמרי בלתי מובן או לגמרי משעמם.
4. התלמיד יקבל תמיד תעודה טובה שהשיג בעצמו ויהיה גאה בה, ולכן לעולם לא יחשיב עצמו לכישלון, לא יתייאש, ולא יוותר בקלות.
5. התלמיד לא יהיה עסוק ב"כמה הוא קיבל?", "מה אחרים חושבים עלי?" או "האם אני טוב או לא" (ספקות), אלא יתרכז רק בלהבין את החומר כדי להצליח במבחן הבא.
6. כולם יוכלו להתקבל ללימודים גבוהים ללא מבחן פסיכומטרי סלקטיבי וללא ריטלין, כי לא תהיה חשיבות עוד לציונים, אלא רק להשגה הדרגתית של תעודת הגמר.
לסיכום:
כדי לטפל בחרדת בחינות כדי שלא תופיע, עמוד על זכותם של ילדיך לקבל מבחנים חוזרים עוד מראשית דרכם בבית הספר. אתה תקבל ילדים גאים, שבוטחים בעצמם וביכולותיהם, מורים גאים, וסוף פסוק למכלאות החינוך המיוחד, התחנה האחרונה להמוני תלמידים שהשיטה הרווחת הצליחה לייאש, והפכה אותם למורדים, כיון ש"הוכיחה" להם שהם חסרי יכולת, לקויים ומוגבלים ברגעים הגורליים של המבחן.
אנחנו זכאים לספק לילדינו מסגרת בטוחה שתמנע מהם לחוש חרדת בחינות וחרדה בכלל.

 

 

אילן סלומון | טיפול טבעי לנפש, לפני שנוטלים תרופות | 054-5481939 | ilansalom@gmail.com








 
לייבסיטי - בניית אתרים