מלא/י פרטים:
          
תוספי תזונה לטיפול טבעי בבעיות נפשיות

אדם רעב יכול להיות עצבני או כעוס ולהתנהג באופן לא שפוי ממש. אם אדם ניזון לאורך זמן באופן רשלני, התנהגות כזו עלולה להיות מתמשכת וחמורה. חוסרים בויטמינים B1 או B3 אמנם פחות נפוצים כיום, אך ידועים כגורמים להתנהגות פסיכוטית של ממש. חוסרים, אפילו קלים, בויטמין B12 עלולים לגרום נזק למוח, אולם חוסרים במרכיבי מזון רבים נוספים עלולים לגרום גם הם להשפעות שליליות על מערכת העצבים. מכאן שתזונה טובה יכולה במידה רבה לתרום למצב רוח טוב ולשפר מצבים קיימים.

אם אין התזונה עשירה מספיק, או כאשר מצבים קיצוניים דורשים "תגבור תזונתי" יש מקום להיעזר בתוספי תזונה ממש. מתן תוספי תזונה במקרה כזה לא נועד להשלמת חוסרים תזונתיים, אלא להספקת מינונים גבוהים יותר מהקצובה המומלצת של המרכיבים הנדרשים. שימוש כזה מיושם ברפואה הנטורופתית והחל בגישה ה"אורתו מולקולרית"(אורתו=תיקון. מולקולות שמתקנות), לטיפול טבעי בגוף ובנפש, שייסד בן היתר פרופ' לביוכימיה לינוס פאולינג, איש אשכולות, מהיחידים שזכו פעמיים בפרס נובל, הראשון בביוכימיה, השני פרס נובל לשלום.

השימוש במינונים אלה לתמיכה בבעיות נפשיות מותקף לעיתים על ידי הרפואה המימסדית, היות שהמחקר האקדמי בתחום של תרופות פסיכיאטריות ממומן באופן כמעט מוחלט על ידי חברות התרופות. רופאים, שתומכים במתן תוספי תזונה, עושים זאת לאור העובדה שמדובר במרכיבי מזון, ולכן גם אם נגדיל את כמותם באופן משמעותי מאד לא נקבל תופעות של רעילות, בניגוד לשפע תופעות הלוואי והנזקים שגורמות תרופות פסיכיאטריות. להלן סקירה תמציתית של כמה מהתוספים הנפוצים ביותר בהקשר לטיפול טבעי בנפש. חשוב לציין שרבות מההשפעות המצויינות כאן מושגות כאשר מרכיב זה או אחר ניתן בשילוב עם מרכיבים אחרים. לכן בשונה מתרופה שמגדירים אותה למטרה כלשהי, תוספי התזונה דורשים לעיתים קרובות שילובים של כמה מרכיבים זה עם זה כדי להשיג את ההשפעה הרצויה.

ויטמינים
ויטמין B1: מספק אנרגיה טבעי למוח. על פי מחקרים רבים משפר ליקויי למידה, בעיות התנהגות, בעיות ריכוז, דיכאון, כאבים נוירולוגיים ומונע הידרדרות הזיכרון.

ויטמין B3: (נוח להשתמש בנגזרות שלא גורמות סומק) מחקרים של ד"ר הופר ואוסמונד הראו שיפור ניכר במצבי סכיזופרניה. עוד מחקרים מראים שוויטמין זה מרגיע במצבי חרדה ומסייע בטיפול טבעי באנורקסיה ובולימיה, דיכאון, קשב וריכוז ואלכוהוליזם.

ויטמין B6: קשור באופן טבעי ביצירת המוליכים העצביים גאבא, סרוטונין ונוראדרנלין. נמצא בעל ערך בטיפול באפילפסיה, הפרעות קשב וריכוז, סכיזופרניה, דיכאון ואוטיזם. אצל קשישים נמצא כמסייע בשיפור זיכרון ובטיפול טבעי באלצהיימר ובפרקינסון.

חומצה פולית: ע"פ ד"ר אטקינס נדרשים מינונים גבוהים בהרבה מהקצובה היומית המקובלת, ואלה מסייעים  בטיפול טבעי בדמנציה (שיכחון), תשישות כרונית, דיכאון ודיכאון אחרי לידה. הוא ממליץ ליטול גם ויטמין B12 במקרים כאלה, ראה להלן.

ויטמיןB12 : בניגוד לתסמינים של חוסר בו, כמויות מספקות שלו שיפרו את התפקוד הנפשי בדמנציה (שיכחון) ובלבול אצל קשישים. ה- B12 תורם לייצור המלטונין, הורמון טבעי שאחראי להסדרת השינה וכך נוצר שיפור בקצב ההירדמות ובמשך השינה. ד"ר ניובולד הניו יורקי התפרסם בטיפול טבעי בעייפות כרונית, דיכאון וערפול מחשבה באמצעות מינוני ענק של ויטמין זה. מומלץ ליטול אותו תמיד בתוספת עם שאר ויטמיני בי ועם חומצה פולית.

כולין: מרכיב חיוני במעטפת של תאי העצבים. מקל בתופעות של תנועות בלתי רצוניות כמו בעקבות נטילת תרופות לסכיזופרניה או טיקים בתסמונת טורט. נתגלה כמשפר טבעי של זיכרון לטווח הקצר ולכן יעיל לשיפור הלמידה. חשוב ליטול אותו יחד עם סידן וויטמין סי.

אינוסיטול: נגזרת של גלוקוז. ד"ר קרל פייפר גילה כי הוא מרגיע מתחים ומעודד שינה עמוקה. כמו כן נתגלה שמסייע בטיפול טבעי בדיכאון קליני, בחרדה, הפרעות פאניקה ובהפרעה אובססיבית כפייתית ללא תופעות לוואי. השפעות אלה נתגלו במינונים של גרמים ביום. עזר באלצהיימר ובבעיות שפה והתמצאות.

ויטמין C: חיוני להתמודדות עם לחץ, שותף בייצור הורמוני בלוטת יותרת הכלייה, שנדרשים בהתמודדות עם לחץ. בכמויות גדולות נמצא יעיל בהפחתה בדרך טבעית של תסמיני גמילה מהרואין והפחתת ההשתוקקות לסם ביחד עם תזונה שעשירה בחלבונים, מגנזיום ועם ויטמינים מקבוצת B. ד"ר אטקינס טוען שסידן אסקורבט נמצא פחות יעיל מנגזרות אחרות של ויטמין C.

ויטמין E: מגן על בריאותה ותפקודה של מערכת העצבים. במינונים גבוהים מהרגיל נמצא שהאט את התקדמותה של מחלת הפרקינסון, והחמרתה של מחלת האלצהיימר.

מינרלים
סידן: מסייע טבעי בהרגעה ובעידוד השינה וכדאי ליטול אותו לפני השינה מסיבה זו.

מגנזיום: רמות מגנזיום נמוכות נמצאו נמוכות אצל חולי טרשת נפוצה, פרקינסון, אלצהיימר ודמנציה (שכחון) ואצל חולים פסיכיאטריים. המגנזיום נמצא יעיל בתסמונת התשישות הכרונית ובפיברומיאלגיה. המגנזיום מסייע לטיפול טבעי בנדודי שינה.

אבץ: נחקר רבות על ידי ד"ר אברהם הופר, ויעיל ובעל ערך לטיפול טבעי במקרים של סכיזופרניה והפרעות פסיכיאטריות אחרות, דיכאון קליני, תהליכים ניווניים של מערכת העצבים, אפילפסיה, טרשת נפוצה, דיסלקציה, פסיכוזה חריפה, דמנציה (שיכחון), אנורקסיה, בולימיה, הפרעות קשב וריכוז, עייפות, חוסר תיאבון, הפרעות אכילה, מניעת הופעת אלצהיימר ועוד. חשוב לתת יחד עם ויטמיני B ומנגן.

מנגן: חוסרים עלולים לגרום לטרשת נפוצה ואפילפסיה. ד"ר אטקינס מצא כי תוספי מנגן מפחיתים פרכוסים בחולי אפילפסיה. ד"ר קרל פייפר סייע לאלפים שאובחנו בסכיזופרניה עם מינרל זה. חשוב לאזן עם אבץ אם נוטלים לאורך זמן. ויטמין סי וחלבונים מסייעים לספיגת המנגן.

יוד:  ידוע שחוסר ביוד בתזונה אצל ילדים מעלה את הסבירות ללקות בבעיות למידה ולהיות בעל פחות מוטיבציה אינטלקטואלית.

כרום: מינרל שמסייע לטיפול טבעי באפילפסיה ובהפרעות פסיכיאטריות שונות.

מוליבדנום: נדרשת ממנו כמות זעירה, אולם יכול לסייע באי יציבות נפשית,  פרכוסים אצל תינוקות, וליקויים שכליים.

חלבונים
גלוטמין: ע"פ ד"ר רוג'ר וויליאמס חומצה אמינית שמסייעת לדכא בדרך טבעית תשוקה לאלכוהול ולדברי מתיקה. הופך בגוף לגאבא, חומר הרגעה טבעי המצוי במוח.

פניל אלנין: חומצה אמינית המגבירה ערנות ומצב רוח. נמצאה יעילה בשילוב עם ויטמין B-6 בשיפור מצבי דיכאון. עשויה להגביר לחץ דם ודופק במינון גבוה.

טירוזין: חומצה אמינית שיעילה מאד בטיפול בעייפות, דיכאון ובטיפול טבעי במתחים ומצבי לחץ. אצטיל טירוזין חודרת טוב יותר את המוח ולכן גם יעילה יותר. על פי ד"ר אטקינס היא מתאימה יותר לדיכאון שכרוך באדישות, עייפות וחוסר עניין. יעילה עוד יותר בשילוב עם החומצה האמינית טריפטופאן. שילוב זה יעיל גם להפרעת קשב וריכוז/ היפראקטיביות, פרקינסון, וגמילה מהתמכרות לממריצים.  חומצות אמינו עדיף ליטול על בטן ריקה בצירוף ויטמין בי-6 וויטמין סי. גם טירוזין עלולה להגביר דופק או לחץ דם במינון גבוה.

גאבא: חומצה אמינית שהיא "סם הרגעה" טבעי ויעיל ומוליך עצבי שקיים בגוף. מיוצר יותר כאשר התזונה עשירה בחלבונים, אבץ וויטמין בי-6. מסייעת לטיפול טבעי בחרדה, אי שקט, דיכאון, פרכוסים באפילפסיה, משפר יכולת דיבור ואבדן זיכרון אצל חולי שבץ.

SAME (S –אדנוזיל מתיונין): תוצר של החומצה האמינית מתיונין. מסייע בשיפור מצב רוח במקרי דיכאון. מסייע בשיקום אלכוהוליסטים כי משפר תפקודי כבד. עשוי לסייע בטיפול טבעי בפיברומיאלגיה ובתסמונת התשישות הכרונית.

טאורין: חומצה אמינית שנמצא כי היא מסייעת להפחית התקפים אפילפטיים באופן טבעי.

טריפטופאן: חומצה אמינית שנמצאה יעילה בהפגת דיכאון המלווה בחרדות, השריית שינה והשקטת חרדות באופן כללי. יעילה גם בטיפול בבעיות רגשיות כמו חרדה ודיכאון שלפני מחזור ודיכאון חורף, הפרעות אכילה, התמכרות לאלכוהול, תוקפנות, בעיות קשב וריכוז / היפראקטיביות, סכיזופרניה, וכאבים כרוניים. ד"ר אטקינס מצביע גם על שיפור בהפרעות כפייתיות, בתסמונת טורט, בחולי פיברומיאלגיה ובתסמונת התשישות הכרונית. יש ליטול על קיבה ריקה, ורצוי בתוספת ניאצינאמיד או ויטמינים נוספים ממשפחת B כדי להאריך את משך וחוזק ההשפעה.
 
שמנים
שמן אומגה 3: חשוב לתפקוד תקין של המוח ושמירה על מצב רוח טוב ומרכיב חיוני בטיפול בדיכאון. מסייע בשיפור רמות האנרגיה בתסמונת התשישות הכרונית.
DHA   : מרכיב של שמני אומגה 3 . נמצא במחקרים כי הוא מועיל בשיפור תסמיני סכיזופרניה.
 GLA  חומצה גמא-לינולאית, שמנים מסוג אומגה 6: נמצאים בריכוזים גבוהים בשמן נר הלילה ובשמן הבוראז'. מטפלים היטב במתח וברגזנות שלפני קבלת המחזור (תסמונת טרום ויסתית) .

תוספים נוספים:
פוספטידיל סרין: מגביר העברה עצבית בין תאי המוח. משפר זיכרון (מועיל ללמידה), מזרים אנרגיה לחשיבה ופועל נגד נזק עצבי שקשור למתח (בכך שהוא מווסת את ייצור רמות הקורטיזול, הורמון הלחץ). משפר תפקוד שכלי בפרקינסון ואלצהיימר. משמש רופאים תזונתיים בטיפול בדיכאון ודיכאון עונתי.

DMG  די מתיל גליצין: מעלה רמות אנרגיה, מטפל בעייפות, נמצא במחקרים כי הוא מפחית תדירות של התקפים אפילפטיים. ד"ר רימלנד, שהוא חסיד של התוסף בטיפול באוטיזם מצא על פי ניסיונו הרב כי התוסף מגדיל את טווח הקשב ומסייע בשיפור מצב הרוח ובהפחתת התקפי כעס והתנהגות כפייתית. מנסיונו ה-DMG   גם גרם לשיפור הדיבור במקרים של ילדים שלא דיברו קודם.

מלטונין: הורמון טבעי שמוגדר בארץ כתרופה. מטפל בנדודי שינה.

צמחים:
ג'ינקו בילובה: ממריץ פעילות שכלית, מקדם זיכרון ופעילות מנטלית. מסייע לטיניטוס, סחרחורת, תסמונת קדם ויסתית ודיכאון.

ג'ינסנג סיבירי: משפר מצב רוח, מסייע לעמידה בלחצים.

ג'ינסנג קוריאני (פאנאקס): סוג חזק יותר. שמירה על כושר שכלי. לעיתים גורם לעצבנות ואי שקט.

ג'ינסנג אמריקאי: מתון יותר אך יעיל.

היפריקום (פרע): משפר טבעי של מצב רוח בדיכאון קל עד בינוני. תמצית שלו מצויה גם בתרופה "רמוטיב".

גוטו קולה: מספק אנרגיה למוח, גורם לערנות מנטלית, ויכולת שכלית. משפר תפקוד המוח במקרים של פיגור שכלי.

קווה: סם הרגעה טבעי. מפיג חרדה מבלי לגרום לנמנום. משפר יכולת חשיבה ומצב רוח.

ולריאן: מסייע בהרגעה ושינה.

פסיפלורה: מסייעת בהרגעה ושינה

מליסה: מרגיעה ומשפרת מצב רוח.     

אין לראות במאמר זה המלצה טיפולית או ייחוס סגולות מרפא לתוספי תזונה אלא איסוף מידע על השפעות של תוספי תזונה אלה. מאמר זה לא מתייחס למינונים, השפעות לא רצויות או השפעות הדדיות בין תוספים ובין תוספים לתרופות. להמלצות טיפוליות רצוי להיעזר באנשי המקצוע. 
 

 
 
 
 

 
אילן סלומון | טיפול טבעי לנפש, לפני שנוטלים תרופות | 054-5481939 | ilansalom@gmail.com








 
לייבסיטי - בניית אתרים