מלא/י פרטים:
          

תזונה לנפש כאובה
מאמר זה מסביר בשפה פשוטה כיצד ויטמינים ומינרלים יכולים לתמוך במצבים של עומס נפשי. המאמר לא נועד להחליף טיפול רפואי כאשר הוא נחוץ. 
בניגוד לתרופות, שלעיתים נרשמות שלא לצורך, ויטמינים ומינרלים הם מרכיבי מזון, שבטיחותם גבוהה, ושיכולים לתת תמיכה ניכרת בעת עומס נפשי.
כספים רבים מושקעים על ידי בעלי אינטרסים כדי ליזום מחקרים, שיזלזלו בהשפעתם הטובה וחשיבותם של ויטמינים ומינרלים. אולם למרות ההשפעה הרבה של תעמולה זו על כלי התקשורת ועל בתי הספר לרפואה, יותר ויותר מידע בקשר לויטמינים ומינרלים מחלחל גם אל ציבור הרופאים, ואלה אשר מוכנים לבדוק אותו, משתאים לגלות עולם ומלואו.

 מהם ויטמינים?
ויטמינים הם חומרים שהכרחיים לפעילות גופנית תקינה. רובם אינם מיוצרים בגוף, או לא במידה מספקת, ולכן חוסר בהם במזון עלול לגרום למחלות חסר חמורות.

 מהם מינרלים?
מינרלים הם מתכות כגון: ברזל, אבץ, נתרן, אשלגן, סידן, מגנזיום, נחושת, מנגן, וכו' אשר מצויות במזון במבנה הקרוי מלח. ישנם במזון מלחים רבים מלבד המלח שאנו מוסיפים לסלט. רוב המלחים הללו מומסים במזונות המכילים הרבה מים, כמו ירקות ופירות. כאשר הם נאכלים, המינרלים נספגים ומפוזרים בתאים ובנוזלי הגוף

 האנזימים החרוצים
מי שמבצעים בחריצות את כל התהליכים הכימיים בגופנו הם מבנים מורכבים וגמישים דמויי שרשרת, שנקראים אנזימים. המבנים הללו עשויים חלבון. 
חלבון הוא מרכיב תזונתי ייחודי, שמצוי במוצרי חלב, ביצים, דגים, עוף, בשר, קטניות (כגון שעועית, חומוס, עדשים, סויה), ודגנים שונים (כמו שעורה, תירס, קינואה ועוד). האנזימים מבצעים במהירות כל פעולה של בנייה או של פירוק שמתרחשת בגוף. כל אנזים מתמחה בביצוע של פעולה כימית אחת בלבד, ולכן קיימים אלפי אנזימים שונים בכל תאי הגוף. ויטמינים ומינרלים הם שותפים הכרחיים באלפי התהליכים הכימיים של בנייה ופירוק בגופנו. לאנזימים ישנן נקודות עגינה(התחברות), שאליהן צריכים להתחבר ויטמינים או מינרלים מסוימים לפני שהאנזים יוכל לבצע את פעולת הבנייה או הפירוק שהוא אחראי לה. אם יש מספיק ויטמינים ומינרלים בגוף, נקודות העגינה יתמלאו במהירות, והאנזימים יעבדו ללא תקלות. אם יש שפע של ויטמינים ומינרלים בסביבה, האנזימים יוכלו לפעול אף במהירות מוגברת, אולם: חוסר בויטמינים או מינרלים מעכב את פעולת האנזימים אשר זקוקים להם כדי לפעול כהלכה. האנזימים יפעלו לאט או מהר, בהתאם לכמויות הויטמינים והמינרלים המצויים סביבם בנוזלי הגוף, וכך: ויטמינים ומינרלים מזרזים תהליכים כימיים בגוף.

עומס מוגבר=צריכה תזונתית מוגברת
כאשר ישנו עומס על הגוף מכל סיבה אפשרית (עומס נפשי, עייפות, דלקת, מחלת חום, פציעה, הרעלה, עישון, צריכת סמים ואלכוהול או פעילות גופנית מאומצת), הגוף נכנס למצב חירום, שבו נדרשת התגייסות מוגברת של האנזימים כדי להתמודד עם המצב ולתקנו. במקרה כזה, כמויות הויטמינים והמינרלים יקבעו אם האנזימים יוכלו לבצע את המשימה הדחופה בהצלחה או שתיגרם מצוקה תאית והחלמה איטית ומתמשכת.
זה מה שקרה ב'פרשת רמדיה':  ויטמין בי-1 היה חסר במזון שניתן לתינוקות. ילדים, שלא קיבלו הנקה בנוסף למזון של 'רמדיה', לא הצליחו לקבל כמות מספיקה של ויטמין בי-1, ומערכת העצבים שלהם קרסה.

תזונה גרועה=תפקוד גרוע
חוסר בויטמינים עקב תזונה גרועה, או דיאטה רצחנית עלול להאיט מאד מאד את פעילות האנזימים, לעצור את בנייתם של האנזימים עצמם, ולגרום למחלות על ידי החלשת כל מערכת בגוף, כולל מערכת העצבים, מערכת החיסון ועוד. זה מסביר מדוע מגיפות קשות פורצות במיוחד באזורים של עוני ומצוקה.


מתן קבוצת ויטמינים ומינרלים עדיפה על מתן ויטמין בודד
הסיבה לכך היא שרוב התהליכים בגוף נעשים בשלבים, על ידי 'שרשרת' של אנזימים שונים: כל אנזים עושה פעולה אחת, עד לשלב הסופי.
אם מזרזים רק את אחד האנזימים בשרשרת באמצעות ויטמין יחיד, לא נקבל זירוז של התהליך כולו, וכך נחשוב בטעות כי הוויטמין שסיפקנו הוא חסר ערך. אולם, כאשר מספקים לגוף קבוצה של כמה ויטמינים יחד (במינונים מספקים), מרגישים לרוב בהשפעה ניכרת בהרבה. כאשר חוקרים השפעה של ויטמין בודד ולא כקבוצה, ניתן לפרסם מסקנות מדעיות שגויות להטעות את הציבור, ולמנוע מהמידע החשוב להגיע למי שזקוק לו.

המינרלים: מוליכי הזרם החשמלי במערכת העצבים שלנו
המינרלים שאנו אוכלים, כולל מלח הבישול שאנו שמים בסלט, הם אלה אשר זורמים בתוך תאי העצב ובמוח, ומעבירים את המסרים החשמליים בין כל אברי הגוף. חיילים שרק שותים מים במהלך פעילות מיוזעת בחום, צריכים גם להחזיר לגוף את המלח שאיבדו בזיעה(באמצעות חטיפים מלוחים למשל). אי נטילת מספיק מלח בתנאי חום קיצוניים גורמת להפסקת ההזעה, כיון שמערכת העצבים זקוקה למלחים לצורך הולכה חשמלית, ולא מאפשרת את הפרשתם. עם הפסקת ההזעה הגוף לא מצליח להתקרר, טמפרטורת הגוף עולה, ואפשר לקבל 'מכת חום'-עלייה קיצונית ומסוכנת בטמפרטורת הגוף. זהו מידע מציל חיים, שכל חייל ומפקד ביחידה קרבית חייב לדעת!

עומס נפשי ובעיות נפשיות
מטבע הדברים, כאשר מערכת העצבים מצויה תחת 'עומס עבודה', נדרשת לה אספקה מוגברת של ויטמינים ומינרלים. הפעולות הראשוניות שכדאי לאמץ בעת משבר נפשי הן:

  1. לספק לאדם תזונה עשירה מאד בחלבונים (לבניית האנזימים). לעיתים יש צורך להיעזר במקורות חלבון מרוכזים במיוחד.
  2. לספק ויטמינים ומינרלים במינונים גבוהים מהרגיל (כדי לסייע לאנזימים לפעול באופן מיטבי).

נדרשים לרוב יותר ויטמינים ומינרלים מ"הכמות היומית המומלצת"
מסתבר שתקן ה-RDA ,Recommended Daily Amount   ("הכמות היומית המומלצת"), שרוב הרופאים בעולם המערבי מתבססים עליו, עוסק רק בכמויות הנדרשות כדי למנוע מחלות חסר בויטמינים. אלו כמויות זעירות יחסית, שממילא רוב האוכלוסייה מקבלת אותה בתזונה היומית.
כמויות גדולות בהרבה מהתקן הזה מוכיחות עצמן כבעלות השפעות מהותיות על פעילות האנזימים, ולכן עוזרות לתמוך במערכת העצבים ובכל שאר מערכות הגוף בעת עומס או מצוקה.

"ריפוי טבעי של סכיזופרניה והפרעות נפשיות נוספות"
זהו שמו של ספר שכתבה חוקרת בשם אווה אדלמן, ואשר מסכם שנות ניסיון רבות של ד"ר אברהם הופר וד"ר קרל פייפר בטיפול במצבים נפשיים באמצעות ויטמינים ומינרלים וללא תרופות פסיכיאטריות בקנדה ובארה"ב. שיטה זו, המכונה 'פסיכיאטריה אורתו-מולקולרית', (אורתו= לישר, לתקן, תיקון באמצעות מולקולות) נחשבת בעיני הפסיכיאטרים למאוד לא פופולארית, לאו דווקא משום שאיננה עובדת, אלא כיון שדוכאה על ידי התאחדות הפסיכיאטרים האמריקנית מסיבות פוליטיות. כיון שהטיפולים הללו אינם מעוגנים בפטנט, אין רווח כלכלי לחברות התרופות מהשקעה במחקרים בנושא. מעט מאד פסיכיאטרים הקדישו זמן כדי לבחון אותם.

סידן ומגנזיום, מינרלים בתמיסה צלולה
כניסה מהירה לדם של סידן ומגנזיום, ביחס הנכון, בעיקר כאשר הם מומסים בתמיסה צלולה, מתערבת במהירות ובאופן מכני בזרימתם של מלחים אחרים במערכת העצבים, ויכולה ליצור אפקט הרגעה ניכר, מבלי לגרום לתלות או לעשרות תופעות הלוואי שאופייניות לתרופות ההרגעה והשינה השונות. תמיסה צלולה של סידן ומגנזיום מהווה את אחד המרכיבים בתכנית הגמילה מסמים קשים במרכזים של רשת 'נרקונון' הבינלאומית (ראה ברשימת המקורות) שבהם נמנעים מהשימוש בתחליפי הסם הממכרים כגון המתאדון ודומיו.

מדוע תוספת סידן איננה מזיקה?
מלח לא גורם ללחץ דם גבוה, אולם מי שסובל מל"ד גבוה צריך להפחית צריכתו. 
סוכר לא גורם לסוכרת, אולם מי שסובל מסוכרת צריך להגביל את צריכתו.
סידן לא גורם לאבנים בכליות, אולם מי שסובל כרגע מהתקפה של אבנים בכליות צריך להימנע מצריכת סידן. כמעט כל אישה מבוגרת כיום מקבלת המלצה ליטול תוספי סידן כדי לשמור על צפיפות העצמות ללא כל חשש.
לאנשים נגרמים לעיתים שיבושים במערכות שונות בגוף. אולם רק במקרים אלה יש מקום להטיל עליהם את מגבלות התזונה החלות על מצבם.

ויטמין בי-3 (ניאצין): דוגמא לויטמינים שחיוניים למערכת העצבים
ניאצין הוא שותף חשוב בהפעלת האנזימים שמייצרים מוליכים עצביים כגון: סרוטונין. הוא מווסת רמות של דופמין, הוא משמש כאבן בנייה של אנזים ששמו NAD, שהוא חיוני ביותר לתהליכי חילוף החומרים וייצור האנרגיה של תאי עצב. מסתבר שעומס על מערכת העצבים גורר צורך בייצור מוגבר של אנרגיה שלא יכול להתרחש ללא כמויות מספקות של ניאצין. רופא בשם Muhler מצא, שניאצין במינונים מספקים יכול לגרום לאפקט שווה ערך לתרופות הרגעה ממשפחת הואליום, אך ללא תופעות הלוואי והתלות שהם גורמים.
מחקרים של ד"ר הופר וד"ר פייפר מצביעים על כך שלפחות מחצית ממי שמאובחן בסכיזופרניה סובל מליקוי בייצור היסטמין, שניאצין הוא אבן בניין שלו. לכן הם ממליצים על אספקה גבוהה של ניאצין כחלק בטיפול באנשים אלה.
בפסיכיאטריה האורתו מולקולרית ממליצים על תוספת של ניאצין גם במקרים של הפרעות למידה, חרדה, היפראקטיביות, בעיות שינה, כעסים, דיכאון, התמכרויות, אלכוהוליזם, סניליות, כאבי ראש, עייפות ופרכוסים.

שתי הערות חשובות לגבי ניאצין:
 1. ניאצין גורם לתחושת סומק למשך מספר דקות לאחר שנוטלים אותו. ישנם סוגים שונים של ניאצין שלא גורמים לתופעה.

 2. כאשר נוטלים כמויות גבוהות של ניאצין לאורך זמן, צריך ליטול ויטמינים נוספים במקביל, כפי שהוסבר קודם, היות שזירוז אנזימים מסוימים מבלי לזרז אחרים עשוי לגרום לשיבושים צפויים שמיוחסים בספרות המדעית שלא בצדק לניאצין. 
 
'תקווה אמיתית' Truehope

'תקווה אמיתית' הוא שמה של חברה קנדית מצליחה, אשר משווקת תכשיר המבוסס על ויטמינים ומינרלים בשם Empower plus. התכשיר משווק ישירות לפסיכיאטרים ולרופאים. לטענת החברה הוא מטפל בסימפטומים של מצבים נפשיים רבים שהפסיכיאטרים מכנים בשם 'הפרעות', ומגובה במחקרים ובניסיון מצטבר של שנים. החברה נאבקה שנים בניסיונות של בעלי אינטרס לדכא בדרכים משפטיות את הפצת המוצר והמידע על התועלת של ויטמינים ומינרלים בשטח הזה.
פרטים נוספים באתר החברה

מומלץ בחום לבקר ברשימת המקורות של אתר זה!

אל תהססו להיעזר בי,
אילן סלומון
רוקח יועץ

ilansalom@gmail.com
054-5481939

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אילן סלומון | טיפול טבעי לנפש, לפני שנוטלים תרופות | 054-5481939 | ilansalom@gmail.com








 
לייבסיטי - בניית אתרים